Terug naar index Triosonic | Terug
naar "Over Triosonic"
Bestel
CD
"Live at Artishock". Live opgenomen in Artishock, Soest
op 14 juni, 1997.
Ferdi Schukking (saxofoons), Theo
Hoogstins (bas), Ruud van Helvert
(drums)
- De
Visserstraat Blues is een blueslick gespeeld door de bas-
die zich heel verrassend naar een driekwartsmaat ontwikkelt. Tijdens
de improvisatie kan de driekwartsmaat op elke willekeurige plek gespeeld
warden. De 14-maten structuur drijft de vier om vier met de drums
tot een spannende climax.
- 444 & 453 is een ballad met een twaalftoons melodie. De cijfers
refereren aan het gebruik van complementaire vierklanken, die te vergelijken
zijn met de harmolodics van Ornette Coleman. Het 453 staat voor een
vierklank, een vijfklank en de zeer verrassende e-mineur drieklank
aan het einde van het thema.
- Op saxofoon kunnen ook meerklanken gespeeld warden. Zelfs accoorden
zijn met bepaalde greepcombinaties en een zeer flexibele embouchure
(mondstand) tot klinken te brengen. Het stuk Multiphonics
wordt gespeeld op sopraansaxofoon. Eerst rustig, chromatisch, modulerend
en weer terug en vervolgens heftiger, met dissonanten, schril en hoog.
Het tweeds gedeelte -Vogelvlucht- suggereert meerdere
tonen door de snelle arpeggio-(stapeling) beweging. De 'circular breathing'
techniek versterkt dit effect.
- 7th Hour Blues. Door een twaalftoonsreeks, gebaseerd
op het zevende uur van Schat's toonklok, te projecteren op een mineurblues,
ontstaat er een grillige lick waarvan de laatste noot pas de toonsoort
bevestigt. De bariton-saxofoon en de bas soleren 'lick om lick' waama
de drumsolo door beide instrumenten begeleid wordt met een ritmisch
patroon.
- Wind in Rockanje ontstond tijdens een optreden op
het strand van deze Zuidhollandse badplaats. Het ruisen van de zee
is te horen in de 'valse lucht' van de tenor. Het water kabbelt door
de twee accoorden van de bas. Gaat het stormen?
- Octocon (Octotonische constructie) is een compositie
gebaseerd op twee octotonische toonladders die zijn verwerkt als reeksen
volgens de toepassingen van Arnold Schönberg. Door deze reeksen
te harmoniseren als twee septiemaccoorden ontstaat een humoristische
verwijzing naar de blues.
- Spiral Sequence is een twaalftoonsreeks die door de
ritmische variatie iedere keer als zij herhaald wordt een ander karakter
heeft. De kreeft van de reeks leidt de solo in, waarin de musici de
reeks als uitgangspunt voor de solo gebruiken.
- 'O
amor natural' is geschreven naar aanleiding van een documentaire
van Hedy Honigmann over de Braziliaanse schrijver Carlos Drummond
de Andrade (1902-1987). Deze dichter schreef op hoge leeftijd erotische
poëzie. In de documentaire worden de gedichten voorgedragen door leeftijdgenoten
van de Andrade en ze gevraagd vrijelijk te associëren met de gelezen
tekst. Er ontstaat een overzicht van een eeuw liefdesbeleving met
al z'n tederheid, humor, diepe en ontroerende momenten, maar ook met
de grilligheid en machteloosheid van het menselijk bestaan. In de
compositie komen deze elementen terug. De doorgaande 6/8 beweging,
de lyrische melodie, de heftige improvisatie.
-
Klipzo is een aanstekelijk melodietje, gebaseerd op
de Caribische Calypso. In het B-stukje wordt het thema een halve toon
hoger gespeeld en bovendien een tel verschoven (de beat wordt omgedraaid).
Bovendien heeft het geen acht maten, maar zeven. Een melodietje om
fluitend mee door het huis te gaan.
|