In oktober 2005 spelen Karsten Gloger en Han Petri (Groningen) onder "Randomized Brain" filosofische klankminiaturen voor samplers, theremin, fluit, windcontroller, stem, synthesizer, sax en gedachten. Thijs Gloger zal deze muziek begeleiden met experimentele videobeelden. Verder zal zijn laatste, licht experimentele film Brave Forenzen (25 minuten) worden vertoond, waarvoor Karsten Gloger de soundscapes heeft gecomponeerd. Brave Forenzen vertelt het verhaal van een man die ondanks zijn ontslag nog elke dag met de trein blijft reizen. Aan de mensen die hij bij zijn reizen ontmoet vertelt hij telkens andere versies van zijn ontslaggesprek. Maar hoe is het nu werkelijk gegaan? Op 2, 9, 16 en 23 oktober vinden deze concerten plaats. Op 30 oktober vertelt hij iets over zijn Gloger saxofoonnekken. Er wordt een demonstratie gegeven en (amateur)saxofonisten kunnen een nek uitproberen. Karsten Gloger (Berlijn, 1955) Hij studeerde af in muziekwetenschap, filosofie en psychologie aan de FU-Berlin. Daarnaast als bijvak enige semesters compositie aan de HdK-Berlin (Hochschule der Künste). Dwarsfluit bij Martin-Ulrich Senn; RSO - Radio Synfonieorchester - Berlin. Evenzo een paar jaar saxofoon. Sinds zijn schooltijd is hij bezig met het bouwen van elektronische klankopwekkers en het componeren van elektronische muziek. Traditionele instrumenten vormen daarbij altijd de "storende elementen". Het spelen in bandjes gaf eigenlijk geen muzikale voldoening en Karsten zocht een andere manier om zijn muzikale drangen te kanaliseren. Dit ontwikkelde zich tijdens de studie vanzelf in twee richtingen. De ene was een samenwerking met Bernd Zimmermann, een lyricus. Zimmermann schreef eigentijdse gedichten die, naar Karstens idee, naar klanken schreeuwden. Zo ontstond Myi - l - Krikus, electronische muziek en lyriek, extraordinaire muziek. Later werd het concept verrijkt met dia's. Deze samenwerking stopte toen Karsten in 1985 naar Nederland verhuisde. In Nederland volgden optredens bij tentoonstellingen en een festival voor elektronische muziek. Deze werden deels begeleid door beeldende kunstenaars. Dan ---- jaren stilte. Ondertussen ontwikkelden zich quasi-vanzelf composities waarin waarnemingen uit de omgeving en het ambachtelijke werk verwerkt werden. Er moest niet alleen muziek weerklinken, ook "gedachten" zouden moeten meeresoneren. Een "indruk" zou moeten ontstaan. Gedachtengangen uit de filosofie en sociaal milieu komen bij elkaar op een ander niveau. De resonerende werkstoffen en machines oefenen evenzo invloed uit op het creeren van klanken. Vooral woorden en zangstemmen laten een diepe indruk op de componist achter. Deze strijden om het bestaan in zijn muziek. "Kommt heraus aus Euren Käfigen und höret." Han Petri (Amsterdam, 1950) Han groeide als enig kind op in de Amsterdamse volksbuurt Oud-West. Een belangrijke omgevingsfactor waardoor zijn muzikaal gevoel tot ontwikkeling kwam, was zijn ouders voorliefde voor het beluisteren van Italiaanse en Franse operacomposities. Hij raakte al op jeugdige leeftijd (omstreeks 1956) gefascineerd door artevisiele klanksynthese. Han kreeg als 16-jarige een door de fanfare afgedankte sopraansaxofoon, waarmee hij zich autodidactisch een weg zocht naar de beheersing ervan, alsmede over het bespelen van houten blaasinstrumenten. Han speelde tijdens zijn militaire dienstplichtige periode (1969-1970) in Duitsland een jaar met Engelse en Duitse militairen samen in diverse jazz-bands. Hij raakte geïnspireerd door muziek van groepen als King Crimson, De Graaf Generator en Klaus Schulze. In de 70er jaren studeerde hij (naast een voltijdsbetrekking) electrotechniek en van 1984 t-m 1988 arbeid en organisatie psychologie aan de Universiteit Van Amsterdam. Medio jaren '90 vond Han tijd voor het nemen van onderricht op basis van notenschrift en instrumentbeheersing bij muziekscholen te Alblasserwaard en Groningen Zuid-Oost. Naast muziek maken is Han ook actief met het schilderen van surrealistische voorstellingen in olie en acryl verf. Thijs Gloger (Assen, 1985) Vanaf zijn negende levensjaar raakte Thijs meer en meer geboeid door films. Wat begon als een onschuldige hobby groeide uit tot een grootse fascinatie, compleet met idealen en luchtkastelen. Voorheen was hij actief als filmcriticus voor het blad DVD Report en voor de site Horrorcypher. Thijs heeft de smaak van het filmmaken inmiddels echter zo drastisch te pakken dat hij zijn pen over de heg heeft gegooid. Hij streeft er nu naar onafhankelijk filmregisseur te worden. Thijs kan meestal in de lokale videotheek of in nabijheid van een DVD-speler of videocamera gevonden worden. Als hij even geen film zit te kijken schudt hij vaak zijn brein leeg boven de tafel, in de hoop bruikbare filmconcepten aan te treffen. Tot dusver met betrekkelijk goed gevolg: de goden der inspiratie hebben hem nog niet vaak in de steek gelaten. Thijs' surrealistische film Discontinu Bewustzijn beleefde zijn premiere in filmhuis Images te Groningen en momenteel werkt hij aan zijn drieluik Vervormd Behagen, bestaande uit de films Paroxismale Gezangen, Brave Forenzen en Ontluikend Ongenoegen. "Cum Grano Salis." |