12-toons blues
Renze de Vries,
Nieuwsblad van het Noorden, 22 augustus 1997
Terwijl het toch al een hele zorg is onbevangen naar muziek te luisteren, maakt het Nederlandse jazz combo Triosonic dat nog eens extra lastig. In de begeleidende tekst van hun cd trakteren zij ons namelijk op een ongewoon grote hoeveelheid technische informatie over compositietechnieken e.d. waaruit tot overmaat van ramp, ook nog blijkt dat Arnold Schönberg er het een en ander mee te maken heeft gehad. En over Schönberg geen kwaad woord, want God hebbe zijn ziel en van de doden niets dan goeds. Maar als hij in één adem genoemd wordt met jazz. wordt het lastig om niet voortdurend aan denkmuziek te denken. Kortom, vergeet het tekstboekje en tel uw zegeningen. Vergeet de octonische constructie en de toonklok van Schat en bemerk hoe behendig Triosonic zich vrij weet te houden van clichés. (Dat die zaken met elkaar te maken hebben, akkoord maar waarom zou je dat in een hoekje uitleggen). Let op hoe robuust jazzy het trio eigenlijk klinkt. Vooral in de stukken van bassist Theo Hoogstins die keer op keer uitmunten door hun markante trekken pakkende motieven, doorzichtige constructie, sterke interne samenhang. Dat de blues in zijn werk een belangrijke rol speelt kan geen toeval zijn. Voor een live kennismaking: ZomerJazzFietsTour, volgende week zaterdag.
|